T á j é k o z t a t ó a Munkahelyvédelmi Akcióterv
foglalkoztatáshoz kapcsolódó
adókedvezményeiről munkaadók
részére
A Magyar Közlöny 136. számában
kerültek kihirdetésre 2012. október
15-én a munkahelyvédelmi
akciótervben foglaltak
megvalósítása
érdekében szükséges egyes
módosításokról
szóló 2012. évi CXLVI.
törvény, továbbá a
kisadózó vállalatok tételes
adójáról és a
kisvállalati adóról
szóló 2012. évi CXLVII.
törvény. A kihirdetett
törvények egyes rendelkezései
lépcsőzetesen, a kihirdetésüket
követő napon, továbbá 2012.
november 1-jétől, december
1-jétől és 2013. január
1-jétől lépnek hatályba.
Az akciótervben megfogalmazott
intézkedéscsomagot három
fő csoportra lehet osztani.
I. A munkáltatóknak a
foglalkoztatásra tekintettel nyújtott
adókedvezmények
A Munkahelyvédelmi Akcióterv
megvalósításához
kapcsolódó
törvénymódosítások a
munkaerő-piaci szempontból
hátrányos helyzetű
munkavállalók foglalkoztatóinak a
meglévő munkahelyek megőrzése
és új munkahelyek
létesítése érdekében
jelentős mértékű
szociális hozzájárulási
adókedvezményt nyújtanak.
A munkáltatót terhelő
szociális hozzájárulási
adóból és
szakképzési
hozzájárulásból 2013.
január 1-jétől igénybe
vehető új kedvezmények az
alábbiak:
· 25 év alatti
munkavállalók utáni
kedvezmény
·
55 év feletti munkavállalók
utáni kedvezmény
·
A szakképzettséget nem
igénylő munkakörben foglalkoztatott
munkavállalók utáni
kedvezmény
·
Tartósan álláskeresők
utáni kedvezmény (tartósan
álláskereső az, akit az
állami foglalkoztatási szerv a
kedvezményezett foglalkoztatást
megelőző 9 hónapon belül
legalább 6 hónapig
álláskeresőként
nyilvántartott)
·
Kisgyermekes munkavállalók utáni
kedvezmény (ha a kedvezményezett
foglalkoztatásra valamelyik anyasági
ellátás – GYED
folyósítását
követően, illetve a GYES és a
gyermeknevelési támogatás
folyósítása alatt vagy azt
követően kerül sor).
· A
szabad vállalkozási zóna
területén belül működő
kifizető (ide nem értve a
munkaerő-kölcsönzést
folytató munkáltatót) az őt
az adófizetési
kötelezettséget eredményező
munkaviszonyra tekintettel terhelő
adóból adókedvezményt vehet
igénybe.
Az adókedvezményre való
jogosultság feltétele, hogy a
kifizető:
a) a társasági
adóról és az
osztalékadóról szóló
törvény szerinti fejlesztési
adókedvezményre jogosult
adózónak minősül, és
b) a létszámát a
fejlesztési adókedvezményre
jogosító beruházás
üzembe helyezését megelőző
hónap átlagos statisztikai
állományi
létszámához képest
növeli.
Az adókedvezményre való
jogosultság további feltétele,
hogy a kedvezménnyel érintett
munkavállalók tényleges
munkavégzési helye a szabad
vállalkozási zóna
területén belül legyen.
Az akcióterv nemcsak az új
alkalmazottakra, hanem a jelenleg foglalkoztatottakra
is érvényes, így a
módosítások a foglalkoztatottak
megtartását és új
dolgozók felvételét
egyaránt segíti.(kivéve a
szabad vállalkozási zóna
kedvezményt)
A kedvezmény mértéke
részletesen az alábbiak szerint alakul:
1. A munkáltatót terhelő
szociális hozzájárulási
adó és szakképzési
hozzájárulás 28,5%-os
együttes összege helyett 14%-ra
csökken:
- a 25 év alatti és az 55 év
feletti munkavállaló
foglalkoztatása esetén.
2. A munkáltatót terhelő
szociális hozzájárulási
adó és szakképzési
hozzájárulás 28,5%-os
együttes összege 14 %-ra csökken:
- a
szakképzettséget nem igénylő
munkakörben foglalkoztatott
munkavállaló foglalkoztatása
esetén.
3. A bér utáni szociális
hozzájárulási adó és
szakképzési
hozzájárulás a
foglalkoztatás első két
évében 28,5 %-os együttes
összege 0%-ra csökken:
- a 25 év alatti, legfeljebb 180 nap
munkaviszonnyal rendelkező pályakezdő
munkavállaló foglalkoztatása
esetén.
4. A munkáltatót terhelő
szociális hozzájárulási
adó és szakképzési
hozzájárulás 28,5%-os
együttes összege 0 %-ra csökken a
foglalkoztatás első két
évében, a harmadik évben 14%:
- a tartós munkanélküliséget
követően elhelyezkedő,
- a gyermekgondozási díj
folyósítását
követően, illetve a gyermekgondozási
segély és a gyermeknevelési
támogatás
folyósítása alatt vagy azt
követően foglalkoztatott
munkavállaló foglalkoztatása
esetén.
- a szabad vállalkozási
zónában működő,
létszámbővítést
végrehajtó vállalkozás
új belépő
munkavállalója esetében.
A kedvezmény alapja a
munkavállalót terhelő
közterhekkel és más
levonásokkal nem csökkentett
(bruttó) munkabér
összegéig, de legfeljebb 100 ezer
forintig terjedhet, az ezen
felüli részt már az
általános szabályok szerint
terheli közteher.
A bevezetésre kerülő
adókedvezmények a START PLUSZ, START
EXTRA vagy START BÓNUSZ kártyák
alapján járó
adókedvezménnyel nem vonhatók
össze.
| 25 év alatti pályakezdő(max.
180 nap biztosítási
idő)* |
25 év alattiak (180
napot meghaladó
biztosítási idő) |
55 év felettiek | szociális
hozzájárulási
adó (27%) |
0
|
12,50%
|
12,50%
| szakképzési
hozzájárulás
(1,5%) |
0
|
1,50%
|
1,50%
| összes közteher
(28,5%) |
0
|
14%
|
14%
| kedvezmény
időtartama |
foglalkoztatás első 2
éve
|
életkor
eléréséig
|
az életkor felett folyamatosan
|
| Szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatottak |
Tartós
álláskeresők
(előző 9
hónapból 6 hónapig
álláskereső) | Kisgyermekes anyák*/ Szabad váll.
zónában
működő cégek | szociális
hozzájárulási
adó (27%) |
12,50%
|
0
|
12,50%
|
0
|
12,50%
| szakképzési
hozzájárulás
(1,5%) |
1,50%
|
0
|
1,50%
|
0
|
1,50%
| összes közteher (28,5%) |
14%
|
0
|
14%
|
0
|
14%
| kedvezmény
időtartama |
időkorlát
nélkül
|
foglalkoztatás első 2
évében
|
3. évben
|
foglalkoztatás első 2
évében
|
3. évben
|
Megjegyzések:
1. Maximum 100.000.- Ft/hó
jövedelemig
érvényesíthetőek a
kedvezmények
* a 2012. december
31.-én fennálló munkaviszony
esetén is alkalmazható
II. Vállalkozások
számára biztosított új,
választható adózási
formák
A második csoportot a
vállalkozások számára
kidolgozott egyszerűbb, kedvezőbb
adózási feltételek
alkotják.
III. A vállalkozások
finanszírozását,
adminisztrációját
segítő intézkedések
A harmadik csoportot a vállalkozások
finanszírozását illetve az
egyéb
számviteli elszámolást
segítő intézkedések
alkotják:
-
A devizaárfolyam-veszteségek miatt
nehéz helyzetbe került
vállalkozások
megsegítése
-
Pénzforgalmi szemléletű
általános forgalmi
adózás
-
Házipénztárra
vonatkozó
adminisztráció-egyszerűsítés
|